Kim jest wirtualna asystentka?

Współczesny rynek pracy oraz osiągnięcia technologiczne sprawiają, że stale zmienia się sposób zatrudniania pracowników. Wiele firm odchodzi od systemu, w którym wszyscy pracownicy są pełnoetatowi i pracują na miejscu. Decydują się z kolei na korzystanie z usług freelancerów. Jednym z takich specjalistów jest wirtualna asystentka.

Wirtualna asystentka to niezależny pracownik, który może pomóc Twojemu biznesowi

Wspomniany zawód posiada wiele nazw: wirtualna asystentka, zdalna asystentka, asystentka personalna. Wszystkie te nazwy oznaczają jednak osobę, która jest niezależnym kontrahentem świadczącym usługi administracyjne na rzecz zleceniodawcy, działając poza biurem klienta. Personalny asystent albo asystentka zwykle pracuje z domu, jednak dzięki różnym rozwiązaniom technologicznym może pozostawać w stałym kontakcie z klientem. Spotkania na Zoomie, mail, udostępnianie dokumentów, wspólny DropBox, dzielone kalendarze, komunikatory – dzięki nim współpraca z personalną asystentką może się teraz odbywać całkowicie zdalnie.

Jakie doświadczenie posiadają wirtualni asystenci?

Zazwyczaj osoby wybierające ten zawód posiadają już kilka lat doświadczenia jako asystenci w biurach, korporacjach, urzędach. Często pracowali też w administracji, jako kierownik biura lub dla zarządów spółek i prezesów. Dzięki temu posiadają wszystkie zdolności potrzebne do świadczenia usług personalnego asystenta albo asystentki. A umiejętności, które powinni mieć, jest bardzo wiele.

Zdalna asystentka musi posiadać wszechstronną wiedzę z różnych dziedzin

Asystentka wirtualna to osoba, która musi posiadać zdolności z kilku różnych zawodów:

  • grafika
  • księgowej
  • specjalisty ds. social media
  • copywritera
  • marketingowca
  • wielu, wielu innych

Ponieważ zdalna asystentka musi sprostać wielu zadaniom od klientów, powinna posiadać wiedzę ze wszystkich tych dziedzin, a przy tym musi być też bardzo zorganizowana, terminowa oraz kontaktowa. Taki zawód często wiąże się z koniecznością dzwonienia do urzędów, klientów, firm, dlatego asystentka musi mieć dobry kontakt z ludźmi, ale też cierpliwość i niezłomność potrzebną w relacjach z niektórymi instytucjami.
Obowiązki wirtualnej asystentki są zależne od potrzeb klienta. Niektórzy mogą potrzebować zrobienia porządku w dokumentacji, inni w organizowaniu dnia i kalendarza, jeszcze inni prowadzenia mediów społecznościowych. Ilość obowiązków i godziny pracy zależą od ustaleń pomiędzy zleceniodawcą i zdalną asystentką.

Skąd wynika popularność zawodu wirtualnej asystentki?

Ponieważ praca zdalna stała się bardziej akceptowana zarówno przez pracowników, jak i pracodawców, oczekuje się wzrostu zapotrzebowania na wykwalifikowanych wirtualnych asystentów. Stali się oni bardziej znani, ponieważ małe firmy i start-upy polegają na wirtualnych biurach, aby obniżyć koszty, a firmy każdej wielkości coraz częściej wykorzystują Internet do codziennych operacji. Ponieważ wirtualny asystent jest niezależnym wykonawcą, firma nie musi zapewniać takich samych świadczeń ani płacić takich samych podatków, jak w przypadku pracownika pełnoetatowego.
Ponadto, wirtualny asystent pracuje poza siedzibą firmy, zatem nie ma potrzeby posiadania biurka ani innego miejsca do pracy w biurze firmy. Oczekuje się, że wirtualny asystent zapłaci i zapewni sobie własny sprzęt komputerowy, powszechnie używane oprogramowanie i usługę szybkiego Internetu.
Wszystko to sprawia, że wirtualna asystentka jest bardzo wygodną i opłacalną alternatywą dla tradycyjnej wersji tego zawodu. Nic dziwnego, że popularność tego rodzaju specjalistów stale wzrasta.

Informacja o Cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zaakceptuj, by korzystać z serwisu.